مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19182 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مؤمنان به آخرت به چند دسته تقسيم مي شوند؟
مؤمنان به آخرت به سه دسته تقسيم مي شوند: دسته اي به جهنّم يقين دارند و همه تلاش وكوشش آنان نجات از دوزخ است. بهرة اين گروه از قرآن «خائفانه» است.

طايفه ديگر كساني هستند كه همة سعي خود را در به دست آوردن نعمت‎هاي مادي بهشت به كار مي گيرند. بهره اين گروه از باور به قرآن «طامعانه» است.

گروه سوم كساني هستند كه مشتاق خشنودي پروردگار خويشند. بهرة اين گروه فوق بهرة ديگران و مقام آنان شكوهمند است؛ زيرا هر چه خدا اراده فرموده به خشنودي پذيرفته اند. در مقابل، خداوند نيز از اينان خشنود است. قرآن ويژگي‎هاي اين گروه را چنين شمرده است: «لا تجد قوماً يؤمنون بالله و اليوم الاخر يُوادّون مَن حادّ اللهَ و رسوله ولو كانوا أباءهم أو أبناءَهم أو إخوانهم أو عشيرتَهم أولئك كتب في قلوبهم الإيمان و أيّدهم بروحٍ منه و يُدخلهم جنّاتٍ تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها رَضِيَ الله عَنهُم و رَضُوا عَنه أوُلئِك حِزبَ الله ألا إنّ حِزبَ الله هُم المفلحون» مجادله/22 [اي پيامبر(ص) هرگز مردمي كه ايمان به خدا و روز قيامت آوردەاند چنين نخواهي يافت كه با دشمنان خدا و رسول دوستي كنند، هر چند آن دشمنان، پدران، فرزندان، برادران يا خويشان آنان باشند. اين مردم پايدارند كه خدا بر دل‎هايشان نور ايمان نگاشته و آنان را به روح قدس الهي مؤيّد و منصور گردانيده و در قيامت به بهشتي داخل كند كه نهرهاي مصفّا زير درختانش جاري است و جاودان در آن جا متنعّمند. اين بهشت نعيم و بالاتر از آن، بهشت رضوان است كه خدا از آنان خشنود و آنان هم از خدا خشنودند. اينان به حقيقت حزب خدا هستند. اي اهل ايمان بدانيد و هشيار باشيد كه حزب خدا رستگاران جهانند.

بنابراين، معاد باوران در عبادت خدا نيز سه گروهند؛ عدّەاي «خوفاً من الله» عبادت مي كنند، تعدادي «شوقاً الي الجنّة» عبادت مي‎كنند و اميد فضل دارند و گروهي «حبّاً لله …» به عبادت مي ايستند و «يبتغون فضلاً من الله و رضواناً» حشر/8

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.